Hoe Nintendo Sony pushte om een eigen spelcomputer te maken

Teun

Administrator

Sony kent jaren van succes. Maar ook jaren waarin het belangrijke keuzes moest maken. Eén van die jaren was op juni 86, waarin het een geheime samenwerking aanging met Nintendo, omtrent het maken van een gezamenlijke spelcomputer. Op mei 91 werd het toestel tentoongesteld aan het publiek, maar het bleek uiteindelijk geen succes. (Of toch wel?)

De oud CEO en manager van Sony, Ken Kutaragi, die vaak gezien wordt als de 'vader van de PlayStation', introduceerde de - door Sony zelf ontwikkelde - CPU (SPC-700) middels een overtuigende en indrukwekkende demonstratie aan Nintendo, die gebruikt zou worden in de 8-kanaalse ADPCM geluidsset van de SNES. Dit bleek het begin van de samenwerking met Nintendo aan het maken van een eigen cd-eenheid, de 'NES-CD'.

Ware het niet dat Kutaragi bijna door Sony ontslagen was omdat hij zonder medeweten van Sony zelf werkte bij Nintendo, was het de toenmalige CEO, Norio Ohga, dat potentie zag in de CPU van Kutaragi en met hem verder ging werken aan het project.

Nintendo zelf had twijfels bij de samenwerking met Sony, vooral omdat ze dachten dat het bedrijf deze samenwerking alleen aanging om zelf de gameindustrie binnen te treden, en stopte daarom ook, een dag na het tentoonstellen van het project ermee, en ging een samenwerkingsverband aan met rivaal Philips. Dit tot woede van Ohga, die zelf besloot verder te werken aan een eigen spelcomputer, samen met wederom Kutaragi. Dit resulteerde uiteindelijk in de PlayStation die we nu kennen.

Referenties: https://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(console), https://venturebeat.com/2018/06/23/the-story-behind-nintendos-betrayal-of-sony-and-how-it-created-its-fiercest-rival/

Jan 09, 2020 12:00:06 PM

Teun

Administrator

Cool, CSS staat blijkbaar niet goed 😞

Jan 09, 2020 12:00:38 PM modified at Jan 09, 2020 12:00:58 PM

Add Post

Please log in or create an account to participate in this discussion.